Anul 2022 a reprezentat o revoluție digitală în ceea ce privește relația dintre operatorii economici și instituțiile statului. Digitalizarea a determinat introducerea unor noi sisteme obligatorii, precum RO e-Factura, pentru transmiterea, recepționarea și analizarea în timp real a informațiilor de business, astfel încât întregul mediu de afaceri să se bucure de mai multe beneficii și de o transparență sporită atunci când interacționează cu instituțiile publice.
Ce este sistemul RO e-Factura?
Sistemul obligatoriu de facturare electronică, cunoscut sub numele de „e-Factura”, este un proiect demarat de ANAF pentru a preveni evaziunea fiscală și pentru a crește nivelul de colectare a taxelor și impozitelor. Inițiat în luna martie 2020, România urmează exemplul Italiei în implementarea etapizată a facturării electronice atât în relația Business-to-Government (B2G), cât și Business-to-Business (B2B).
Sistemul RO e-factura nu trebuie însă confundat cu o soluție de facturare electronică, el având doar rolul de a facilita transmiterea facturilor electronice între operatorii economici și ANAF. În plus, informațiile transmise prin e-factura trebuie să respecte standardul european de facturare electronică și să aibă asociat un fișier XML.
Cine este obligat să utilizeze sistemul RO e-Factura?
Începând cu data de 1 iulie 2022, sistemul RO e-Factura a devenit obligatoriu pentru companiile care își desfășoară activitatea în relație cu instituțiile statului (B2G), precum și pentru companiile care comercializează bunuri cu risc fiscal ridicat în relația B2B. Conform informațiilor publicate de ANAF în Monitorul Oficial, au fost stabilite următoarele categorii de produse cu risc fiscal ridicat, comercializate în relația B2B:
- Legume, fructe, rădăcini şi tuberculi alimentari, alte plante comestibile;
- Băuturi alcoolice;
- Construcții noi;
- Produse minerale (apă minerală naturală, nisip și pietriș);
- Îmbrăcăminte și încălțăminte.
Ce urmează? e-Factura va deveni obligatorie pentru toate companiile începând cu anul 2024, chiar dacă inițial s-a dorit introducerea obligativității din anul 2023 pentru toate întreprinderile în relație B2G, B2B și B2C.
Cum accesez sistemul RO e-Factura?
Sistemul RO e-Factura este disponibil pe site-ul ANAF, iar pentru accesarea acestuia operatorii economici trebuie să se înregistreze atât în registrul e-Factura, cât și în Spațiul Privat Virtual (SPV), în nume propriu sau printr-un reprezentant legal, unde vor încărca facturile electronice în formatul XML solicitat de autoritatea fiscală.
Cum funcționează RO e-Factura?
Odată încărcate facturile electronice în format XML, sistemul va verifica automat fișierul. Dacă documentul este întocmit corect, va primi aprobarea Ministerului de Finanțe, iar dacă vor fi identificate erori, facturile electronice nu vor fi transmise de sistem către destinatar. Luând în considerare al doilea scenariu, emitentul va fi notificat în legătură cu erorile identificate, iar facturile corectate vor trebui retransmise în sistemul RO e-Factura.
Cum conectez aplicația Soft1 Cloud ERP cu RO e-Factura?
Soluția Soft1 Cloud ERP poate fi conectată la sistemul RO e-Factura prin implementarea modulului „e-Factura”, astfel încât să îți generezi facturile și să le trimiți către Agenția Națională de Administrare Fiscală într-un mod complet automatizat. Printr-o simplă configurare a aplicației ERP, poți prelucra informațiile și poți corecta erorile direct din sistem, ca să asiguri conformitate 100% cu reglementările ANAF.
Concluzie
Noile inițiative de digitalizare fiscală la nivelul instituțiilor publice redefinesc transformarea digitală a tuturor operatorilor economici din România, iar necesitatea implementării unui sistem de gestiune avansat devine iminentă. Descarcă aici demo gratuit Soft1 Cloud ERP ca să descoperi cum te ajută soluția noastră să faci față tuturor provocărilor generate de inițiativele de digitalizare sau contactează-ne și află cum poți conecta soluția Soft1 ERP cu registrul RO e-Factura!
Comments are closed.